tirsdag 29. april 2008

Veiledning og vurdering

- to sider av samme sak

Dette er pedagogiske aktiviteter som tar sikte på å fremme læring, utvikling og vekst.

Veiledning er en aktivitet som krever god dialog mellom lærer og elev. Relasjonen mellom lærer og elev bør være likeverdig, og er ofte asymmetrisk. Med dette menes at den som veileder har mer kompetanse på saks- eller fagområdet enn den som blir rettledet. Det bør og være et godt tillitsforhold mellom den som blir veiledet og veilederen.

Oppgavene til en pedagogisk veileder er:
- Å være utforskende sammen med den som blir veiledet
- Å stille de gode spørsmålene
- Å gi gode råd
- Å korrigere

For å fremme motivasjon, læring og utvikling gjennom veiledning er også vurdering viktig. Dette er og viktig for å kunne informere både elev og foreldre blant annet om grad av måloppnåing.
For at informasjonsaspektet skal kunne dekkes er det og viktig for skolene at elevene blir vurdert.
Elevene blir vurdert på flere nivåer.
På samfunnsnivået er det store nasjonale og internasjonale tester. Slike tester kan være leseferdighetstester, nasjonale matematikkprøver og eksamensresultater.
På skolenivå er det både interne og eksterne skolevurderinger og det gis esultater på vitnemål og som kompetansebevis.
På individnivå er det kartleggingsprøver og vurdering av ulike aktiviteter.

Ved den siste praksisperioden var jeg med på at det ble avholdt en leseprøve. Denne skulle avdekke hvor mange ord eleven leser pr. minutt og om eleven fikk med seg den leste. Allerede når prøven var over kunne den ansvarlige læreren si noe om resultatet, som i dette tilfellet så svært lovende ut.

Ingen kommentarer: