søndag 6. april 2008

Punktpraksis Langeland

22.01.08

Verden raser videre. Det virker som om at tiden løper fortere og fortere. I tidens løp har også den teknologiske verden forandret seg.
Som omsorgsperson, lærer så vel som forelder, er dette et kappløp som vi ikke, under noen omstendigheter, bør tape.
Tidene har forandret seg fra den dagen verden ”utenfor” var i svart hvit. Fra den gangen vi var stolt over å kunne lytte til musikk fra cd-plate med en batteridrevet ”sak” på buksebeltet.
Elevene i dag, sitter hjemme på loft og i kjeller og snakker med folk rundt om i hele verden samtidig som de spiller krigsspill, eller vandrer hvileløst rundt i endeløse korridorer på Habbo hotell. Foreldrene ligger på sofaen og leser om "lommemannen" i avisen, intetanende om hva deres håpefulle ”wannabe-nerder” holder på med på pc-en.


Dette skulle bli en spennende dag for oss alle. Kenneth og jeg hadde valgt å ta oss av delen om nettvett. Selv følte jeg at dette var noe jeg brant veldig for, og jeg var derfor veldig motivert for denne oppgaven. Jeg håpet at noe av mitt engasjement ville smitte over på elevene.

Vi hadde laget en powerpointpresentasjon hvor vi skulle få med oss elevene på en positiv måte helt fra starten av. Dette greide vi fint ved å stille elevene direkte spørsmål om ting som vi vet opptar elevene, men som likevel hele tiden ble ledet inn på neste ark i presentasjonen.

Vi hadde en liten ”prøve” etterpå. Denne viste at de aller fleste elevene hadde fulgt godt med.
Elevene fikk så fylle ut et spørreskjema anonymt, for å kartlegge internettbruken til elevene. Dette var noe som det i ettertid var veldig spennende å jobbe videre med. Her ble det blant annet avdekket at:

  • 43 % av elevane har tilgang på ”eigen” datamaskin
  • 64 % av datamaskinane står plassert på ein slik måte at dei er usynlege for føresette
  • 66 % brukar MSN jamnleg
  • 4 % av elevane har ikkje datamaskin heime

    10 på topp nettsider:
    1. 123spill.no 68 %
    2. 1001spill.no 66 %
    3. youtube.com 47 %
    4. google.no 34 %
    5. fronter.no 28 %
    6. habbo.no 21 %
    7. runescape.com 15 %
    8. piczo.com 11 %
    9. sol.no/barn 11 %
    10. elitespill.no 11 %

Jeg følte at elevene var veldig engasjerte og aktive. Da vi samlet klassen etter at stasjonsarbeidet var ferdig, så boblet det med nettvett i klassen. Det er tydelig at dette er noe som opptar elevene og som de liker å holde på med.

4 kommentarer:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Det var kjekt å lesa innlegget ditt, Cato...
Artig at de kartla kva dei dreiv på med (10 på topp)...

Birgit :-)

Ane Kesia sa...

hei , ja i gamle dager det var tider de`
hugsar godt den fyrste kasettspelaren min på 70 talet....den slo seg ikkje av når kasetten var ferdig, men sto og slo og slo til eg til slutt vakna av det.
Spanande dagar i praksis, men det er ei stund sida det nå???
Korleis likte du yrkesetisk seminar, du er flink å koma med gode og reflekterte argument. Me som har born sjølv har heilt klart mange gonger eit litt anna perspektiv på ein slik dag.
Men nå er det innspurten her, og eg vil sjå kva meir du har opplevd dette året. Fantastisk med frokostøkta?
Kesia:-)

Thomas Larsen sa...

Eg har selv vært i den gruppen som ofte besøkte 123spill. De andre sidene er mindre kjente for med, bortsett fra youtube og google.

Var genial prøve dere hadde laget. Jo eldre elevene er, jo høyere blir prosenten, har eg inntrykk av.

Cato sa...

Takk for positive tilbakemeldinger!

Og Ane Kesia, jeg hadde og en slik kasprettselar! Det var nok en vanlig feil på de billigste modellene som verserte rundt på 70-tallet :)

Det yrkesetiske seminaret var TOPP! Tenk om alt var like kjekt som det! :) Mer kommer iløpet av kort tid.

Så kjekt at du kjenner igjen disse sidene, Thomas. Jeg håper at du har funnet ut at det er noen av disse sidene som er bra for barn og noen av disse som det så absolutt bør være foreldrekontroll på :)