tirsdag 29. april 2008

Tilpassa opplæring

Denne økten tok for seg litt spesialpedagogikk slik som en tidligere økt også gjorde. Vi var derfor ekstra godt forberedt til disse timene. Det merket jeg ved at det kom gode konstruktive spørsmål fra mine medstudenter, som sikkert har fått litt ekstra god tid til å tenke gjennom dette med tilpasset opplæring.

Vi gikk gjennom noen sentrale begrep innen tilpasset oppæring. Det er har ikke vært like lett å skille disse ulike begrepene til nå, men nå har vi liksom lært det 
Der jeg har størst problem å skille er mellom begrepene ”tilpasset opplæring” og ”spesialundervisning”.

Det er nå på det rene at en tilpasset opplæring er en plikt skolen har til å gi god og forsvarlig opplæring ut fra den enkelte elev sine evner og forutsetninger.
Spesialundervisning er en rettighet etter opplæringsloven som skal sikre en tilpasset og likeverdig opplæring for personer som ikke har, eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen.

Ja…

Jeg antar at den tilpassede opplæringen går på dette med læringsteorier og måten å undervise på. Noen elever er ikke så flink inne i et klasserom. Med en gang de kommer seg bort fra pulten, ut av klasserommet, vil vi se at eleven kan komme til å oppnå de kompetansemål som eleven ikke evnet å oppnå inne i klasserommet. Dette går fremdeles under ordinær opplæring…

Når eleven ikke klarer å oppnå kompetansemålene under de rammer som er satt for ordinær opplæring, snakker vi om spesialundervisning. Spesialundervisningen er hjemlet i Opplæringslova, og gir elever som blir berørt av kapittel 5 i denne loven en del rettigheter utover det vanlige. Dette er ting som går på rett til ekstra videregående utdanning, fritak for vurdering med karakter, særskilt tilrettelegging av eksamener og prøver.

Så nå tror jeg at jeg vet forskjellen :s

Hvordan skal vi kunne tilfredsstille mangfoldet?
Tilpasse lærestoffet
• Når en skal bestemme hvordan undervisningen skal organiseres og gjennomføres, må man ta hensyn til enkeltelevens sine forutsetninger og behov. Dette handler om differensiering.
Finne passende arbeidsmåter
• Variasjon av læringsstrategier og metoder
Organisering
• Gruppesammensetning
• Læringsarenaer (ut av klasserommet?)

På slutten av denne økten fikk vi en oppgave som jeg synens var veldig interessant.
• ”Skisser (konkret) fire mulige måter å gjennomføre tilpasset opplæring på.
• Velg en av disse og planlegg et undervisningsopplegg der det blir tatt hensyn til nivå, fag og gruppe.

I denne oppgaven samarbeidet jeg ned Christina, Mariann og Grethe. Jeg synes at ideen vi kom på forklarer veldig godt begrepet tilpasset opplæring.

Elevbedrift – kantine. (7.klasse)
 Ekskursjon til en bank for å opprette en konto
 Markedsundersøkelse
o Er det et grunnlag for kantine?
o Hva vil elevene ha i en kantine?
o Hvor mye er elevene villig til å betale for mat i en kantine?
 Stillingsannonse
 Jobbsøkingsprosessen
o Jobbsøknad
o Jobbintervju
o Lærer som personalsjef (gir mulighet for individuell oppfølging)
 Aktuelle stillinger
o Daglig leder (2?)
o Innkjøpsansvarlig
o Økonomiansvarlig
o Salgsansvarlig
 Salgsmedarbeidere
o Produksjonsansvarlig/ kjøkkenansvarlig
 Produksjonsmedarbeidere
 Ernæringslære
o Hygiene
o Mattilsyn
 Etikk – yrkesmoral
o Lover og regler
o Registrering i Brønnøysund
 Meny på flere språk (spesielt aktuelt ved multinasjonale skoler)
 Møteledelse
o Møtereferat

Ingen kommentarer: