søndag 6. april 2008

Punktpraksis - planleggingsskisse

14.01.08
I dag fikk vi bruke dagen til å planlegge punktpraksisen. Vi hadde allerede inngått et samarbeid med praksisgruppen i parallellklassen. Vi hadde litt problemer med hva elevene kunne fra før, men tok i første omgang utgangspunkt i ”IKT plan for Langeland skule”. Denne sier:

”Måla for dei einskilde årsstega er at eleven skal læra å bruka IKT som eit naturleg hjelpemiddel i læringsprosessen innan dei fleste fag og arbeidsområde”

Videre spesifiserer den hva eleven skal kunne på de ulike klassetrinnene.

Vi ble videre enig om å dele undervisningen inn i tre stasjoner:

  • Tekstbehandling
    - Tar utgangspunkt i nettvettreglene
    - Elevene skriver inn teksten, formaterer og ”pynter på”
  • Klipp og lim
    - Tar utgangspunkt i nettvettreglene
    - Lage plakater som skal henge i klasserommet
    - Snakker om hver enkelt punkt
  • Nettvett
    - Fakta om chat, nettvett og opphavsrettigheter
    - Snakke om opphavsrettigheter
    - Googling og gulesider.no
    - En uhøytidelig spørreundersøkelse om elevenes nettbruk

Denne måten å dele inn klassen på var den mest hensiktsmessige i forhold til de ressurser som vi hadde til rådighet (klasserom, pc-er, kanoner osv.)

1 kommentar:

Thomas Larsen sa...

Eg mener de oppfattet det me prøvde å si til de. Eg og Rebekka var på den gruppa som lagte veggplakat. Det gikk jo rimelig greit, syns eg.

Var jo litt godt å komme tilbake til skulen også.