torsdag 24. januar 2008

Undervisningsplanlegging

"...en må se undervisningsplanlegging/ undervisning som en helhet. Den innebærer at en må tenke gjennom flest mulige relasjoner samtidig. Det er ikke mulig å ta avgjørelser om en faktor/ relasjon uten at dette får konsekvenser for de beslutninger som må tas om andre faktorer/ relasjoner."
(Etter Bjørnar og Liberg i Lyngsnes og Rismark 2007:80)

05.11.07
Så har vi altså fått en ny oppgave. Etter å ha gått litt rundt og hørt på mine medstudenter, så skjønner jeg at dette er en seriøst enorm oppgave, som det bare er å ta tak i så snart som overhodet mulig. Oppgaven går ut på å lage et undervisningsopplegg som skal brukes i praksisplassukene på Langeland. Det hele høres ganske så spooky ut. Men vi fikk en del hjelp til planleggingen i dag.

Kva ein lærar bør tenkje gjennom.
Vi gikk i dag gjennom hvordan en lærer legger opp undervisningsopplegget sitt, og altså hvordan vi bør legge opp vårt eget undervisningsopplegg i matematikken som altså skal gjennomføres i praksisplassukene som er nært forestående.

Aashild gikk gjennom 10 teser for god undervisning.
Det viktigste av alt var at vi fikk en liten innføring i ”diamanten” til Langeland skule. Den skal hjelpe oss til å strukturere undervisningen på en veldig nøyaktig måte. Vi samlet oss i gruppen og jobbet med matematikkopplegget.

Ingen kommentarer: