torsdag 24. januar 2008

Å leia basisgruppe på læringsarenaen

"...Undervisning og klasseledese kan vanskelig skilles fra hverandre og er lærerens hovedoppgaver. Undervisningen dreier seg om formidling, veiledning og om lærerens teoretiske forankring. God undervisning kan føre til arbeidsro i klassen, og arbeisro er ofte en forutsetning for å få gjennomført undervisningen."
(Ogden, 2001)

01.10.07
Det er mange ting som en bør ha i tankene om en skal være en god leder og få til god undervisning.

Autoritet er en forutsetning for å mestre denne oppgaven. En god lærer har respekt fra elevene sine fra første stund, og oppnår dette ved å sette grenser og over tid opprettholde disse på en slik måte at elevene til enhver tid vet hva som forventes av dem. En oppnår ikke respekt ved trusler eller på noen måte gjøre elevene usikre eller redd.

Et godt læringsmiljø dreier seg om trygghet, trivsel og mestring for elevene, både i læringssituasjonen og som enkeltelev i en klasse. Ingen skal føle seg utrygg i klassen eller ellers på skolen. Det at elevene trives på skolen er og med på å øke læringspotensialet til elevene. Det er og viktig å gi oppriktig og begrunnet ros. På denne måten får elevene en god mestringsfølese.
God undervisning med sterkt faglig engasjement kan være med på å skape ro i klassen. Dette forutsetter at læreren sitt arbeid er godt forberedt, organisert og tilrettelagt.
Ro er en faktor for et godt læringsmiljø. Ro er ikke nødvendigvis stillhet, men det at elevene slipper å bli forstyrret og avsporet av andre elevers tilstedeværelse og atferd. Her handler det og om timing og matching. Det å reagere på uønsket atferd på et strategisk riktig tidspunkt, og helst i forkant av at uroen utvikler seg. Reaksjonen må og tilpasses etter hendelsene sik at det blir oppfattet som rettferdig og rimelige i forhold til det som har skjedd (Kounin 1970)

Læreren har stor makt, og det er viktig at læreren er bevisst på det ansvaret dette fører med seg. I det store og det hele går det mye på at lærere er rollemodeller ovenfor elevene. Barna fanger raskt opp lærerens holdninger og opptreden.

Medmenneskelighet er og et stikkord. Å fange opp elevenes emosjonelle tilstand vil gjøre oss oppmerksom på situasjoner hvor eleven kan være mindre mottakelig for læring. Slike emosjonelle tilstander kan være tretthet, tristhet/ nedstemthet, fortvilelse eller uro.

Da vi var ute i praksis kunne vi oppleve hvor mye tid som kan gå bort på grunn av uro i klassen. Dette gjaldt spesielt etter storfriminuttet og når vi nærmet oss slutten på dagen. Lærerne hadde ulike måter å reagere på, på denne uroen. I noen tilfeller sto han bare og så utover klassen til elevene selv oppdaget sin egen uro, mens i andre situasjoner måtte strengere reaksjoner settes inn. Da kunne det være at elever måtte vente og være sistemann ut av klasserommet, eller sitte igjen 15-20 minutter ved slutten av dagen.

Ingen kommentarer: