torsdag 30. august 2007

Kommunikasjon

Denne uken hadde vi et viktig tema i pedagogikk timen. I de første timene hadde vi en felles forelesning med b-klassen. Forelesningen het ”teamarbeid – godt samarbeid krev god kommunikasjon”. Denne forelesningen inneholdt lysark som fortalte oss bl.a. om hvilke samarbeidspartnere vi skal samarbeide med, om ” Det samarbeidende menneske, kommunikasjon og om verbalt språk og kroppsspråk og persepsjon.

Jeg synes at det var et veldig spennende tema - kommunikasjon. Det at vi faktisk sender ut signaler hele tiden, bevisst eller ubevisst. At dette er med på å skape identiteten vår og forteller omverdenen hvem vi er. Ting som vi alle vet, men som forelesningen på nytt har satt lys på, og lar oss tenke over. Dette at det faktisk ikke bare gjelder når en er sint, glad eller trist, men hele tiden. Også i arbeidslivet, i leken med barna, ute på byen...ja, kort sagt - hele tiden.


I andre del av undervisningen hadde vi en mimelek. I denne leken skulle alle gruppene mime et ”yrke”. Vår gruppe mimet ”En velkledd tigger” og ”en skitten vindusvasker”. Mimingen var med på å øke forståelsen om kroppsspråket samtidig som at slik undervisning er med på å rive ned noen av sperrene oss elever imellom (for oss som har det :D)
Vi så og en morsom filmsnutt om latter.


Redigert etter konstruktiv kritikk.

2 kommentarer:

Rebekka sa...

Heisann :D
Ja, den vellkledde tiggeren var ikke den letteste "jobben" vi kunne få :S Men, men sammarbeid, og flinke "kroppssråkslesere" i klassen, kom vi oss gjennom dette også...
Hører rykter om at vi må være "kritiske venner", så da må jeg nesten spørre om du ikke har noen tanke omkring temaet kommunikasjon? Det er ett såpass viktig tema, at det er noe vi vrikelig må ta til oss...
Ellers ser jeg fram til resten av året sammen med dere i praksisgruppa. Vi kommer sikkert til å få det flotters der ute :D

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Hei, Cato..
Eg ser at du har vore flink til å gripa tak i "kritisk ven" kommentar frå Rebekka, så her kjem nokre fleire spørsmål: Er det noko frå denne økta du kjem til å ha spesielt i tankane i høve til møtet med ungane i praksis? Var det noko i NRK-serien om "Kroppsspråk" du beit deg spesielt merkje i? Elles noko du vil dra fram i høve til artiklane som blei anbefalt til fordjuping? Ekte smil/falskt smil testen? Korleis gjekk det med køyrereglane for praksisgruppa?

Birgit :-)